سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیوم فرمینگ و بهترین شیوه های بسته بندی

انواع بسته بندی‌های جذاب و جدیدی در بازار مشاهده می‌شوند. اما همه این جذابیت را مدیون وکیوم فرمینگ هستیم. سبکی نوین و انقلابی در بسته بندی‌ و قالب سازی برای محصولات پلاستیکی. اما وکیوم فرمینگ چیست و چه جاهایی به کار می‌آید؟

بسته بندی با وکیوم فرمنیگ

در لغت کلمه وکیوم به معنای بسته بندی است. و واژه فرمینگ یا شکل گرفته هم واژه‌ای انگلیسی است که نشان دهنده شکل و حالتی است که یک بسته بندی به خود گرفته است.

در فرآیندی که برای وکیوم فرمینگ توسط دستگاه های اتوماتیک انجام می‌شود؛ ورقه‌های پلاستکی تحت القای حرارت قرار می‌گیرند. این حرارت پلاستیک را نرم کرده و آماده استفاده می‌کند. به انجام این فرآیند وکیوم پلاستیک می‌گویند.

شرکت وکیوم پوشش نوین با استفاده از بهترین و مدرن ترین تجهیزات و دستگاه ها جهت انواع بسته بندی، می تواند خدمات نوینی را برای شما انجام بدهد.

بسته بندی وکیوم فرمنیگ

این مجموعه می تواند مشاوری مناسب جهت انجام پروژه های شما باشد تا بهترین عملکرد را بسته به نیاز خود بتوانید داشته باشید.

دلایل و مزایای استفاده از وکیوم فرمینگ

فرآیند وکیوم فرمینگ و استفاده از وکیوم پلاستیک از جمله فرآیندهای پر کاربرد و بسیار پر استفاده است.

اما دلایل زیادی سبب شده تا این روش جایگزین روش‌های سنتی شود. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از روش ترموفرمینگ ورق‌های پلاستیکی استفاده از دوباره از ضایعات به دست آمده محصولات آن می‌باشد.

بازیافت دوباره مواد مصرفی در این روش کمک بسزایی به محیط زیست و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن می‌شود. وکیوم پلاستیک یا فرم دهی ورق‌های پلاستیک هم به صورت مکانیکی و هم با فشار هوا انجام می‌شود.

در روش ترموفرمینگ مکانیکی ورق‌های پلاستیکی گرما دیده به صورت مکانیکی و با تماس مستقیم شکل داده می‌شود. در این روش از خلاء و فشار هوا استفاده نمی‌شود.

ویژگی‌های وکیوم فرمینگ و استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از این روش دقت در ابعاد و جزئیات هندسی محصول نهایی می‌باشد.

مشکل اصلی این روش این است که هزینه ساخت قسمت مثبت و منفی قالب نسبت به روش قبل کمی بالاتر می‌رود. یکی از زیر شاخه‌های ترموفرمینگ، روش شکل دهی پلاستیک با فشار هوا می‌باشد.

از مزیت‌ها و خصوصیات مثبت این روش نسبت به وکیوم پلاستیک که از خلاء استفاده می‌شود؛ این است که در این روش از محدودیت حداکثر فشار استفاده نمی‌شود.

تنها تفاوت آن با وکیوم فرمینگ پلاستیک این است که فشار هوا از بالا به ورق‌های چسبیده به قالب وارد می‌شود. و با توجه به منافذی که میان ورق و قالب وجود دارد، هوای موجود خارج می‌شود.

در وکیوم فرمینگ برخلاف روش‌های دیگری که وجود دارد؛ از دستگاه‌های تمام اتوماتیک استفاده می‌شود. این یعنی در فرآیند تولید نیازی به حضور کارگران نیست. دستگاه‌های فول اتومات ورقه‌های پلاستیک را حرارت داده و آن را با استفاده از پرس کردن به قالب مورد نظر در می‌آورند.

موارد استفاده از وکیوم فرمینگ

اگرچه وکیوم فرمینگ روشی کاملا نوین و تازه به خصوص در ایران است؛ اما راحتی و به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی، بسیاری از کارخانه‌ها را به استفاده از این روش سوق داده است. در موارد زیر از وکیوم فرمینگ استفاده می‌شود.

برای ساخت بسیاری از وسائلی که در اطراف می‌بینید و بسته بندی شده‌اند؛ از وکیوم فرمینگ استفاده شده است. از بسته بندی انواع عطرها، گوشی‌ها، مسواک‌ها و... گرفته تا انواع ظروف پلاستیکی که برای مراسم عقد، عروسی، تولد و حتی مراسم عزا استفاده می‌شوند.

ظروف یکبار مصرف به لطف وکیوم فرمینگ یا وکیوم پلاستیک بسیار به صرفه بوده و تولیدشان نیز بسیار ساده است.

یکی دیگر از استفاده های وکیوم فرمنیگ سینی کشت نشا است که در بیشتر گلخانه ها از آن استفاده می شود.

دستگاه‌های تمام اتوماتیک و این سبک نوین در بسته بندی در کنار هم به بهبود نگهداری از لوازم کمک کرده و خطر آسیب آن‌ها در حمل و نقل‌های طولانی را کاهش می‌دهد.